6. januar 2014

Dag 4 - Græsk yoghurt med hindbær, laksroulade og lasagne.

Endnu en dag er gået, og det kører bare derudad nu. Hovedpinen er væk og er begyndte og få mere energi igen, super dejligt. Jeg vil gerne takke alle jer der læser med og jeg håber I vil blive ved med det og til dem af jer der prøver mine opskrifter, ville det gør mig meget glad, hvis I ville være søde og giv mig lidt feedback på dem, så jeg kan lave dem endnu bedre med tiden.

Jeg vil også fremadrettet ligge min ugentlig madplan ind hver søndag, så i alle kan følge med, eller hente inspiration til egen madplan. Dog kommer den i morgen i et separat indlæg, ligesom jeg også i morgen vil lægge nogle af de opskrifter, der ikke ligger her ind.

Men før alt det, får I lige min dag, trin for trin, som normalt.
Hvis jeg selv skal sige det, og det skal jeg jo. Har det været en rigtig god dag, har haft en masse energi og har igen fundet lyst og glæden ved hjemmelavet mad, det skal lige siges at  jeg længe ikke har gidet at stå og lave mad.

Morgenmad:
I morges fik jeg til morgenmad, en god portion græsk yoghurt 10 %, rørt med en spsk. fløde, en tsk. Vaniljepulver og en hindbær kompot, toppet med hakkede mandler og frysetørret hindbær.


Hindbærkompot;
2 dl. Hindbær
 1 tsk. Sukrin gold
De 2 ting koges ind i ca. 5 min eller til det har en syltetøjs lignede konsistens.

Jeg skal lige love for at den var lækkert, og den kan nemt laves uden fløde og med almindeligt

sukker. Og hvis man vil kan man jo nemt lave en større portion kompot og gemme i køleskabet.

Frokost/middagsmad:
Til middag i dag fik jeg resterne fra i går, lakseroulade med citrondressing, i dag havde jeg dog valgt at server den med en salatbund af iceberg, tomat og avocado.


Lakseroulade:
100 g. flødeost
1 spsk. Fløde
1 tsk. tørret dild
Salt og peber

150 g. Laks i skriver

Det hele røres sammen til en ensarte masse, laksen ligges ud på et stort stykke køkkenfilm, og massen smøres ud på laksen. Herefter rulles laksen, så den ligner en roulade. Roulade ligges på køle i ca. en time, hvorefter den er klar til at blive spist.

Citrondressing:
1 dl. creme fraiche
Saft fra en halv citron
1 spsk. fløde
1 spsk. Olivenolie ( kan undværes) 
Salt og peber

Det hele røres sammen og smages til med salt og peber.

Aftensmad:
Dagens sidste måltid bestod i dag af en lækker lagsagne med en salat med bagte aubergine og hvidløgsdressing. Lagsagnen var lagt sammen med aubergine i stedet for den klassisk pastaplade, og en hjemmelavet hvid ostesovs i stedet for bechamel. 

For turen i ovnen.

Hvid ostesovs:
200 g. Flødeost
1 dl. Fløde
150 g. Revet mozzarella ost.
Salt og peber

Flødeost og fløde piskes let sammen, rør det revet ost i og smag til med salt og peber.

Kødsovsen var i dag en meget simple en, uden det helt store. Men den kan man jo lave som man lige lyster den pågældende dag.

Kødsovs:
400 g. Oksekød
2 løg
1 gul peberfrugt
1 tsk basilikum 
1 dåse flåde, hakkede tomat
Salt og peber

Løg og peberfrugt skæres i tern, løg og kød brunes af i en gryde. Peberfrugt kommes i sammen med tomat og basilikum. Koges op til det bobler og smages til med salt og peber.

1 stor aubergine skæres i ca. 1 cm skiver og saltes. 
Herefter ligges kødsovs, aubergine og ostesovs i lag. Slut af med et lille lag ost og lidt olivenolie.
Lagsagne bages i ovnen ved 200 grader i 35 min.

Bagte aubergine:
1 aubergine 
Olivenolie 
Salt og peber

Aubergine skæres i skiver og vendes i olie, salt og peber. Ligges i en bradepande og bages i ovnen ved 200 grader i 20 - 25 min.

Når auberginen er bagt hakkes de groft og blandes med en omgang salat mix.

Hvidløgsdressing:
1 dl. Creme fraiche 
1 stor spsk. Mayonnaise 
1 spsk. Olivenolie
2 fed hvidløg
Salt og peber

Creme fraiche, mayonnaise og olie røres sammen. Hvidløgene presses i, og der smages til med salt og peber.


Rigtig lækker aftensmad, og helt klart en jeg skal prøve igen!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar